Links

Paper Moon
Stacey Records
Gun Magazine
The Yearlings
Walker Diver
Stretcher

Archieven

01 Sep - 30 Sep 2005
01 Jun - 30 Jun 2005
01 Mei - 31 Mei 2005
01 Apr - 30 Apr 2005
01 Mrt - 31 Mrt 2005
01 Feb - 28 Feb 2005
01 Jan - 31 Jan 2005
01 Dec - 31 Dec 2004
01 Nov - 30 Nov 2004
01 Okt - 31 Okt 2004
01 Sep - 30 Sep 2004
01 Jul - 31 Jul 2004
01 Mei - 31 Mei 2004
01 Mrt - 31 Mrt 2004
01 Feb - 28 Feb 2004
01 Jan - 31 Jan 2004
01 Dec - 31 Dec 2003
01 Nov - 30 Nov 2003

Laatste Reacties

laurette (Beep Beep!): you have to help me out with mine...
warren (Suede uit elkaar): you have to help me out with mine...
melony (Een papapa-syndro…): Hello and congratulations!
jenny (Week 3 Maandagoch…): You done great work.
tommy (Zaterdag 22-11-20…): Hi there! Your site is cool!

Zoekt en gij zult vinden

Kalender

Stuff

Powered byPivot - 1.24.1: 'Arcee' 
XML Feed (RSS 1.0) 
XML: Atom Feed 

Optredens

Currently playing

1. Tom Waits
Alice
2. The Bees
Free The Bees
3. Stephen Malkmus
Face the Truth
1. Hallo Venray
TMIL, THDG
2. Lemonheads
Hate
3. Smudge
Manilow
1. Beach Boys
Pet Sounds Sessions
2. The Police
Message in a Box
3. Bob Marley
Songs of Freedom
1. Editors
The Back Room
2. Delirious
World Service
3. Killing Joke
Killing Joke

Nieuws van GUN Magazine

29 December 2004 - 14:43Geef!

In deze barre overconsumerende tijden kunnen jullie vast wel iets missen voor diegenen die het echt nodig hebben:

Help
slachtoffers aardbeving Azië

18 December 2004 - 12:42"We hebben ook een rockfeel"

Jeroen heeft vorige week een interview gegeven aan de Gooi- en Eemlander (editie van 9 december), klik hier om het artikel te lezen. Met dank aan Jasper Schoon voor de scan.

13 December 2004 - 12:26De Verboden Top 10 van de Drumpoes

Nu Radio 2 ons weer kwelt met haar jaarlijks weer even voorspelbare als afgeknaagde Top 2000 aller tijden, wordt het tijd om een ander geluid te laten horen. Al jarenlang houd ik een lijstje bij van mijn Verboden Top 10, de tien acts waar ik de grootst mogelijke hekel aan heb. Dat gruwelijke lijstje, zoals ze nu is, wil ik graag met jullie delen. Ik tel af van 10 naar 1, en zal uiteraard toelichten wat er allemaal zo vreselijk is aan deze acts, ook al is die toelichting vaak volstrekt onnodig, want hun ellendigheid spreekt volkomen voor zich. Behalve bij de nummer 1 dan...
 
10. Dire Straits - mag natuurlijk in geen enkele Verboden Top 10 ontbreken. Zielloos getingel van een neuzelende man met een horloge en een haarband om, die tot mijn verbijstering decennia lang alle vinexwijken van ons land in een strenge greep wist te houden.
9. Sting - veelbelovend begonnen als bassist bij de vermakelijke en opwindende mannen van The Police. Ging aansluitend solo totaal het verkeerde pad op door intelligent bedoelde foezeljazzpop te brengen als hoog intellectueel goed. Zou zich beter weer wijden aan het redden van Indianen en regenwouden.
8. Phil Collins - bij Genesis een hooggewaardeerd slagwerker en clown, die als solo-artiest verdienstelijk debuteerde met het zware scheidingsalbum Face Value. Tapte daarna echter uitsluitend nog uit het zouteloze vaatje van routineus niks-aan-de-hand studiomuzikantengetetter. Irriteert bovendien mateloos met zijn nasale gemekker.
7. Sade - erotisch bedoeld gemurmel in een aquarium, waar de verveling werkelijk vanaf spuit. De ultieme bevrijding voor mensen met slaapstoornissen.
6. Simply Red - naar, zelfingenomen en foeilelijk mannetje brengt met stel huurlingen valse romantiek en vies-geile tekstjes. Wie koopt zoiets? Dit kan toch niet?
5. The Doors - naargeestig gejengel op een traporgel, doorspekt met het domineegegalm van drugskanon en meester-narcist Jim Morrison. Dwingende stichtelijkheid van The Doors werkt op de zenuwen van iedereen die ook wel een polonaise of Roda-rups op z´n tijd kan waarderen. 
4. Jamiroquai - aalgladde, onder nerds waanzinnig populaire nep-Stevie Wonder-muziek van zanger Jason Kay, die met zijn totaal overkill-bontmuts op zijn taas het toonbeeld is van zie-mij-eens-hip-zijn mensen. Het gezellige Jamiroquai gaat in extreme mate nergens over en sluit daarom aan bij dito grote doelgroep van mensen die nergens over gaan.
3. Simon & Garfunkel - de Elly & Rikkert van de Amerikaanse hippiefolk. Een later tot Afrikaanse gehobbel bekeerde tuinkabouter en een malle professor kwelen samen meezingertjes voor de alleroudsten onder ons. Wel weer grappig is die beroemde elpeehoes waarop Garfunkel pal achter Simon staat opgesteld, daar heb ik iets kostelijks bij ontdekt. Leg je hand eens precies onder Simons haargrens, moet je ´s kijken wat een enorme poppensnor die Garfunkel dan opeens heeft!
2. Queen - decennia lang met alle muzikale winden meegewaaid, van gezwollen operarock tot platte disco, ja de jongeheren van Queen zijn de ongekroonde hoeren van de hitparadepop. Hoewel, ongekroond..? Zanger Freddie Mercury schuwde een koket kroontje niet en gaf ijdeltuitelarij een nieuwe dimensie. Dan is er ook nog de Moeder van alle Poedels, Brian May, die slaagde er in om met zijn eigengebouwde driedubbelloops gitaren toch altijd weer dezelfde solo eruit te persen. Wat een holle muzikale bombast, doorsnerpt met dat altijd opgewonden gekir van Mercury, brrrrrr, nee bij Queen gaat de radio altijd direct uit!
1. The Beatles - de leraar muziek op mijn middelbare school, Job ter Steege, werkte met een zelf samengestelde liedjesbundel die uitpuilde van de zoetsappige en oetlullige meebrullers uit de popmuziek van de jaren ´60. Meneer Ter Steege was dol op The Who, maar ronduit idolaat was hij van The Beatles, en dan juist van de meest stroperige (Yesterday; Michelle; Let it be) en debiele (Ob la di ob la da; Yellow Submarine) kant van The Fab Four. Meneer Ter Steege bedacht op zekere dag dat iedereen uit de klas een liedje uit de bundel uit het hoofd moest leren, en iedere week moest er dan iemand uit de klas helemaal alleen bij hem vooraan bij de vleugel komen, en het ingestudeerde lied dan solo zingen. Braaf als ik ben, leerde ik het enige fatsoenlijke lied uit de bundel (House of the Rising Sun van The Animals) uit mijn hoofd. Jullie raden het al: de ploert pikte de eerste de beste keer tot mijn schrik direct mij eruit. Ik was pas 13... mijn onzekere jonge knapenstemmetje kraaide aartsvals door het lokaal en sloeg voortdurend jammerlijk over. De klas gierde hysterisch van de pret. Ik ging door de grond. Wel anderhalve minuut duurde deze foltering. Toen sloeg meneer Ter Steege de vleugel met een luide klap dicht, zwierde op zijn piano-stoeltje om naar de klas, en sprak met satanisch genoegen:´Kijk, dit gebeurt er nou als jongetjes in de puberteit de baard in de keel krijgen.´ Ik mocht toen weer gaan zitten. Ik was totaal onteerd en ontredderd. Na mij hoefde niemand anders ooit meer alleen voor de klas te zingen. Meneer Ter Steege was enorm fan van The Beatles. En dus haat ik The Beatles uit het diepst van mijn hart.

11 December 2004 - 22:48Audiovisuele genotsprikkels

Even een kort berichtje van het front. Afgelopen donderdag hebben we een interview gedaan met Radio Noord Holland en gelijk maar even (we waren er toch) een paar nummertjes gespeeld. Een en ander is vandaag uitgezonden maar voor die diegenen die vanmiddag om 3 uur nèt toevallig de radio op een andere zender hadden staan kun je het hier terugluisteren.

En André had goed gegokt: het toiletinterview met Jeroen heeft Lekker Belangrijk TV inderdaad gehaald. Afgelopen woensdag zond The Box het programma uit waarin Toni achter Stacey aanging, Jeroen verrast werd op de WC en er is verdomd ook nog een moppie muziek te horen. Ik ben vanmiddag even aan het klooien geweest met snoertjes, verlengstukjes en een kapotte videoband, maar je kunt het item toch hier bekijken: start video.

10 December 2004 - 15:41Ace can hear music

Er zijn van die CD’s die, vanaf het moment dat ze in je CD-speler zitten, er maanden niet meer uit gaan. Bij mij althans… De afgelopen jaren waren dat onder andere The Yearlings met hun eerste. Ondanks de wat vlakke productie een juweeltje van een album. You can’t screw up a good song en er staan een paar mooie op. The Thrills met hun eerste…. Blown away by it, kent u die uitdrukking? Persoonlijk denk ik dat die muzikale ‘jas’ ons wel eens goed zou kunnen passen qua geluid. Wel heel erg ’60 maar toch ook nu door alle synths en vooral de vette mix. Ik was zelfs enigszins geschokt toen ik las dat de hele plaat in Protools gemaakt is. Hulde…En sinds hij uit is heb ik Walker Diver vrijwel permanent bij me. Ik had een minidisc gemaakt met alle WD-nummers die ik kon vinden omdat ik ze regelmatig live mix en zo op weg daar naar toe de nummers nog een keer kan horen. Werkt ook op weg naar andere klussen en zelfs naar PM-optredens… Stefan heeft een manier van liedjes schrijven die af en toe erg anekdotisch is en zeer origineel. Verder heb ik Joni, natuurlijk. Zij is voor mij wat valium voor anderen is. Rust. Gewoon mooie serene muziek. Wat je in mijn top drie bij het weblog ziet zijn de CD’s waar ik intensief naar luister op dat moment. Ik heb inmiddels zo veel muziek om me heen verzameld dat er voor iedere stemming wel passende muziek in huis is. Ik volg geen trends of hype’s ik ben slechts permanent op zoek naar mooie muziek. Ik pikte Norah Jones bijvoorbeeld pas op toen ik ‘Sunrise’ op de radio hoorde. Kocht meteen de CD toen hij uit kwam, en gelijk maar de eerste erbij. En nu zijn ze $%&$&^$%& allebei opnieuw uitgebracht MET bonus DVD’s. Moet ik ze nu opnieuw kopen of zo? Ik voel me nu behoorlijk genaaid want dit overkwam me al eerder bij KISS die ook bij de tweede oplage een live-cd deden. En er zijn meer voorbeelden. LAAT IK NOOIT MEER PLATENMAATSCHAPPIJEN HOREN ZEIKEN DAT ZE NIKS MEER VERKOPEN OMDAT IEDEREEN KOPIEERT WANT ZE WERKEN DIT ZELF IN DE HAND! Sorry, ik wond me even op. Ik zet wel even Joni Mitchell op, dan gaat het wel weer. Puh!

Jullie Ace –XX-

06 December 2004 - 13:42Toeval bestaat niet?

Bernhard en zijn wijffie, 17 juni 1941Ik knipte vandaag de televisie aan en viel midden in de herdenking van Prins Bernhard door leden van de eerste en tweede kamer. Nu mag je gerust weten dat ik de man hoog had zitten. Al van kleins af aan was hij voor mij een van de meest aansprekende leden van ons koningshuis en dat is eigenlijk nooit veranderd. Als kind (ik was een jaar of acht, negen?) las ik Engelandvaarders van K. Norel. Daar zit een stukje in waarin de helden van het boek een lintje krijgen van een dan nog heel jonge Bernhard. Dat boek is zo spannend geschreven dat het zich laat lezen als een jongensboek, maar het wakkerde wel mijn interesse voor de tweede wereldoorlog aan. Bernhard speelde daar een absoluut interessante rol in die in diverse boeken zeer verschillend belicht wordt. Dat waren andere tijden, terug naar de onze.

Wat ik nog steeds bewonder is zijn rebelsheid en gevoeligheid. Zijn a-politieke gevoel voor politiek. En wat hij heeft gedaan voor de cultuur en natuur. Vandaag raakte hij me echter waar ik het enorm voel…. Met muziek. Na de toespraak van de kamervoorzitter klonken ineens de mij zo bekende hoorntonen van het derde deel van de Serenade in Bes KV361 van W.A. Mozart. Wat mij betreft het mooiste stuk muziek ooit geschreven. Het is een redelijk obscuur werk waarvan de herkomst in elk geval de Weense periode is maar het kan aan de hand van het papier slechts ongeveer gedateerd worden tussen 1781-1782. Wat interessant is, is dat uitgerekend dit stuk muziek een van de mooiste scenes begeleidt uit de Mozart film, Amadeus, van Milos Forman. Sterker nog, dit stuk muziek speelt de hoofdrol in die scene. Veel mensen zijn (anders) gaan luisteren naar klassieke muziek na het zien van die film en vooral die scene. Waaronder ondergetekende. Ik heb de MIDI versie van dit stuk momenteel helemaal in mijn keyboard staan omdat ik er ‘iets mee wil doen’. Al maanden. Toen ik het vanmiddag hoorde, gespeeld door het Residentie Blazers Ensemble besefte ik me eens te meer dat Nederland weer een bijzonder mens is verloren. Bernard was gewoon eigenlijk best een beetje Rock & Roll. Op zijn manier. Ik zal ‘m missen. Jullie Ace –XX-

05 December 2004 - 22:40Beep Beep!

Does humor belong in music? Wat ome Ace betreft welzeker. De twee mooiste zinnen uit de nederlandse pophistorie zijn wat mij betreft; She said “Your nose is running honey!” I said “Sorry but it’s not!”. Het gonst alweer een tijdje rond Gruppo Sportivo en dat is lekker. Nieuwe plaat en single, nieuwe DVD en een clubtour. Gisteravond deden ze Gigant aan en daar keek ik al even naar uit. Ik moest zelf werken bij Agnew Alex in ‘mijn’ theaterzaal eerder die avond. Ook daar keek ik naar uit want deze voorstelling was al een keer wegens ziekte verschoven. Alex was winnaar van het Leids Cabaret Festival en scoort goede kritieken. Voor een wat overblufte en daardoor niet zo responsieve zaal deed hij z’n ding en dat deed ‘ie goed. Omdat de technische eisen voor de voorstelling minimaal waren draaide ik ‘m zelf in m’n eentje. 3 keer een CD starten en stoppen en drie lichtwisselingen. En verder van de voorstelling genieten. Wel bij de les blijven… Dat ging allemaal goed en ik zag een voorstelling die het midden houdt tussen vlijmscherpe stand up comedy en cabaret. In dan weer charmant Vlaams, dan weer perfect Engels waarbij hij zich van verschillende accenten bedient. En hele rare geluiden maakt hij, hilarisch. Ik kan het zo snel nergens mee vergelijken dus ga er maar gewoon heen als ‘ie in de buurt speelt. Alleen niet als je de volgende dag naar de tandarts moet haha… Dit was echt goed!

Bovendien blijkt de heer Agnew een groot KISS-fan en dan ben je voor ome Ace al gauw een goed mens. Na afloop snel afgebroken en als een speer naar de popzaal. Hans Vandenburg en de zijnen waren al een half uurtje bezig en ik zat er gelijk in. Ze speelden op dat moment veel nummers van de nieuwe plaat en die werden zo goed ontvangen dat het de band duidelijk opviel. Het eerste wat mij opviel was het pure speelplezier wat van het podium af straalde. Hier stonden twee dames en vier heren ontzettend lekker muziek te maken. Ace stak een jointje aan, ging een biertje halen en zocht een goed plekje. De band rockt nog steeds behoorlijk. En klinkt erg goed, zowel vocaal als instrumentaal. En dat op o.a. een echt stokoude VOX AC30 die letterlijk met stage-tape bij elkaar gehouden werd en een oud orgeltje uit de jaren ’70. De muzikale quotes vlogen trouwens van links naar rechts door de zaal vooral in “Disco Really Made It” maar ook in een paar van de nieuwe nummers. (Hoorde ik daar echt Del Shannon in majeur? Of begint die joint nu zijn werk te doen?) Toen Hans zich bijna verontschuldigde voor het feit dat ze wat nieuwe liedjes gedaan hadden werden nog wat krakers uit de oude doos gespeeld die duidelijk ook in goede aarde vielen bij de aanwezigen. Na een perfect uitgevoerd Beep Beep Love verdween de band de kleedkamers in. Wacht even. Dat gaat zo maar niet! Ik had mijn twee mooiste zinnen nog niet gehoord! Spelen! Homo’s! Gelukkig kwamen ze terug en kon ik via Tokyo eindelijk Hey Girl live horen. Ze stelden niet teleur en werden zelfs nog een tweede keer terug geroepen. Apeldoorn stelde me ook niet teleur. Ik schat dat er zo’n tweehonderd man binnen waren variërend van oudere jongeren tot tieners. Er was genoeg ruimte om te dansen en veel mensen namen die ook zodat de sfeer erg lekker was.

Na afloop nog even een gesigneerde CD gescoord, met bonus DVD en in de kleedkamer stond ik te denken… Ik vraag me af of ik over tien jaar nog zo’n goede show kan weggeven. Ik hoop het van harte. Ik kan wel met een gerust hart zeggen dat ik na mijn werk bij Gigant zelden zo genoten heb als bij Gruppo. Als ik een hoed zou dragen nam ik hem nu eventjes af. Tokyo, i’m on my way, and in my new Toyota it’s not so far away...... Jullie Ace –XX-